پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۱۳ ب.ظ
چند نکته برای موفقیت در مصاحبه های استخدامی
چند سالی هست که بر طبق مصوبه دولت، تمامی سازمان های دولتی باید نیروی انسانی مورد نیاز خود را از طریق برگزاری آزمون های استخدامی جذب کنند، در آزمون های استخدامی اعلام نتایج در مرحله اولیه به صورت چند برابر ظرفیت بوده و داوطلبان برای جذب نهایی در سازمان مربوطه باید مراحل مصاحبه و گزینش را سپری کنند.
در ادامه نکاتی را که برگرفته از تجربیات شرکت کنندگان در مصاحبه های استخدامی و عوامل روانشاسی موفقیت در مصاحبه می باشد را به صورت تیتر وار برای شما جمع آوری کرده ایم، مطالعه این نکات کمک شایانی برای موفیت شما در مصاحبه های استخدامی خواهد کرد.
سعی کنید بیشتر از آینده صحبت کنید
در صورتی که از شما خواستن تا صحبت های پایانی خود را انجام دهید، به هیچ عنوان این بخش را سرسری نگیرید.
در ابتدا برای تغییر زبان بدن باید نسبت به آن هوشیار باشید. به طرز نشستن، ایستادن و چگونگی بکارگیری دستها و پاهایتان و آنچه که در هنگام مصاحبه با فردی انجام میدهید دقت داشته باشید.
پاها و دستانتان را به حالت ضربدری قرار ندهید.
احتمالاً شنیده اید که نباید دست به سینه بایستید چرا که ممکن است از شما ظاهری تدافعی یا محافظه کار ارائه دهد. این مساله در مورد پاهایتان نیز صدق می کند پس پاها و دستهایتان را ضربدری نگذارید.
ارتباط چشمی داشته باشید اما خیره نشوید.
در میان افرادی که مخاطب شما هستند با همه آنها ارتباط چشمی داشته باشید تا رابطه بهتری را بوجود آورده و متوجه شوید که ایا آنها به صحبتهای شما گوش میدهند یا نه؟ البته برقرار کردن بیش از حد تماس چشمی ممکن است باعث ناراحتی افراد شود.
هنگامی که دیگران مشغول صحبت هستند، سرتان را به نشانه تأیید تکان دهید.
هرچند دقیقه یکبار سرتان را به نشانه تایید حرکت داده تا نشان دهید که به سخنان طرف مقابل گوش میدهید. اما مواظب باشید که در انجام آن زیاده روی نکنید.
خم نشوید، صاف بنشینید، اما در یک حالت آرام، نه به صورت هیجان زده.
کمی به سمت جلو متمایل شوید، البته نه خیلی زیاد
اگر قصد دارید که علاقمندیتان را به سخنان طرف مقابل نشان دهید، به طرف او کمی متمایل شوید. در صورتی که میخواهید نشان دهید که دارای اعتماد به نفس بوده و آرامش دارید کمی به سمت عقب متمایل شوید.
لبخند بزنید
به صورتتان دست نزنید، این حالت ممکن است موجب شود که دستپاچه به نظر برسید و برای مخاطبانتان ایجاد حواس پرتی میکند.
سرتان را بالا نگه دارید
چشمانتان را به زمین ندوزید. این حالت باعث می شود که شما نامطمئن یا کمی ناکام جلوه کنید. سر خود را به سمت بالا و صاف قرار داده و چشمهایتان را در مقابل افق نگه دارید.
حرکاتتان را کمی آرامتر کنید
بیقراری نکنید
در تمام موقعیتها حرکاتتان را از بینظمی رها کنید. سعی کنید آرام باشید و حرکاتتان را کندتر کرده و بر روی آنها تمرکز کنید.
از دستانتان با اطمینان بیشتری استفاده کنید
دستانتان را جهت شرح موضوعی یا بیان اهمیت نکتهای که تلاش می کنید تا آن را ارائه دهید بکار ببرید.
به فاصله خیلی نزدیک نایستید
نگرش مثبت داشته باشید
دیدگاهی راحت، باز و مثبت داشته باشید. آنچه شما احساس میکنید بر روی زبان بدنتان جاری میشود و میتواند باعث تفاوت عمده ای شود. شما قادر خواهید بود که زبان بدنتان را تغییر دهید اما این نیز همانند تمامی عادتهای جدید زمان بر است.
سعی کنید به موقع و سر ساعت برای مصاحبه حاضر شوید و با لباس های مرتب و همچنین با متانت رفتار کنید و سعی کنید به در باره همه چیز واقعیت امر را بیان کنید
آرام و بدون نگرانی و اضطراب باشید
در صورتی که از شما خواستن تا در صورتی که سوالی دارین بپرسین سوالی از حقوق و مزایا و ساعات کاری و یا اینکه آیا من مصاحبه خوبی داشتم و ... نپرسید و سعی کنید مصاحبه را با اشتیاق ادامه دهید.
مهمترین بخش مصاحبه همان ده دقیقه اول است، سعی کنید کاملا ریلیکس و با اعتماد به نفس باشید، سعی نکنید خود را یک شخصیت ماورا نشان دهید، سعی کنید خودتان باشید.
قبل از مصاحبه اطلاعات لازم در مورد شغل ،کارفرما و کسانی که گزینش استخدامی را انجام می دهند به دست آوردید .
با مطالعه نشریات تخصصی در زمینه فعالیت کارفرما،رقبا،مشکلات کارفرما و راه حلهای این مشکلات ، اطلاعات جامعی به دست آوردید.
در کمترین زمان ممکن پاسخ دهید و حداکثر زمان را در اختیار مصاحبه گر بگذارید تا نیازها را شرح دهد.
با سؤالاتی چون “ آیا می توانید توضیح بیشتری در این مورد بدهید “ از نیازهای واقعی مصاحبه گر آگاه شوید.
برای رفع نیازهای مصاحبه گر ابراز علاقه کنید و در صورت امکان راه حلهایی برای رفع مشکلات بیان کنید.
کنترل اعصاب ، آراستگی ، حفظ ظاهر ، پرسش مناسب و اشتیاق در پاسخ گویی.
سعی بر گذاشتن یک تأثیر اولیه جذاب روی مصاحبه گر.
مطالعات نشان داده است که متقاضیانی که ارتباط بهتری برقرار می کنند ، سر خود را بیشتر تکان می دهند ، لبخند می زنند و نیز رفتارهای غیر کلامی مشابه از خود بروز میدهند، نمره بالاتری میگیرند و این رفتارهای غیر کلامی 80 درصد نمره رتبه بندی متقاضی را در بر میگیرد.
درک صحیح از نیازمندیهای کارفرما و اشتیاق برای حل آنها.
ارائه ایده های نوین.
ابراز غرور و سرفرازی نسبت به گذشته خود
نمونه سوالات مصاحبه های استخدامی
در ادامه برخی از نمونه سوالاتی که در مصاحبه های استخدامی می پرسند را خواهیم آورد.
تعداد افراد مجلس خبرگان چند نفر است و چه کسی یا کسانی آنها را انتخاب میکنند؟
رهبر را چه کسی انتخاب میکند؟
فرق مرجع تقلید با ولی فقیه چیست؟
تا به حال ریشهایتان را تیغ انداختهاید؟
تا به حال ریش پرفسوری گذاشتهاید؟
نماز جماعت میروید؟
نماز جمعه می روید؟
در صورت فراموشی سجده و همچنین تشهد در نماز چه کار می کنید؟
تییم را انجام دهید؟
در مورد اعضا خانواده خود توضیح بدهید؟
مراحل وضو را توضیح دهید؟
غسل ار توضیح دهید؟
رکعت سوم نماز چه ذکری گفته می شود؟
آیا در شرکت های هرمی عضو هستید؟
در مورد حوادث بعد از انتخابات توضیح دهید؟
در مورد ولایت فقیه و علت و ضرورت آن توضیح بدهید؟
فامیل در خارج از ایران دارید؟
چرا به وجود خدا معتقد هستی؟ چرا هستی به وجود خداوند نیاز داره؟
ارکان نماز رو نام ببرید؟
۹۳/۰۲/۱۱