پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۱۳ ق.ظ
سران بابیگری و بهائیگری
سران بابیگری و بهائیگری عبارتند از :
1) میرزا علی محمد باب شیرازی
میرزا علی محمد ، فرزند میرزا رضا بزاز در سال 1325 قمری در شیراز به دنیا
آمد و بعد از تحصیلات مقدماتی ، در سال 1260 قمری به تحریک و تشویق پرنس
دالگورکی (نماینده دولت روس) ادعای بابیت و سپس ادعاهای قائمیت ، نبوت و
خدایی کرد . سرانجام در 1264 قمری ، در مجلسی که ولیعهد ، ناصرالدین میرزا
ترتیب داد در حضور علمای تبریز توبه نامه ی معروف خود را نوشت و در آن تمام
ادعاهای خود را صریح و واضح تکذیب و از شاه تقاضای بخشش کرد . میرزا علی
محمد در سال 1266 به دنبال اغتشاش های مختلف در سطح کشور که به رهبری پنهان
و آشکار خودش صورت می گرفت به دستور امیر کبیر در تبریز اعدام شد .
القاب میرزا علی محمد شیرازی: باب ، نقطه ی اولی ، حضرت اعلی ، ذات حروف
سبع (صاحب هفت حرف ع- ل- ی- م- ح – م- د) علی قبل نبیل. (نبیل به حرف ابجد
92 بوده و برابر با کلمه محمد است ؛ پس علی قبل نبیل یعنی علی محمد)
مهمترین آثار وی عبارتند از : تفسیر سوره ی یوسف یا حسن القصص ، تفسیر سوره
ی بقره ، تفسیر سوره ی کوثر صحیفه ی عدلیه ، بیان فارسی ، بیان عربی .
2) میرزا یحیی معروف به صبح ازل
میرزا علی محمد فردی به نام میرزا یحیی نوری را در کتاب خود به جانشینی خود
برگزید . (میرزا علی محمد شیرازی، الواح خطی صفحه 5 به بعد) میرزا حسین
علی نوری بیش از 10 سال از برادر خود میرزا یحیی که کارگردان نقشه های دولت
روس بود تبعیت کرد سپس به هوس ریاست افتاد ؛ علیه او شورید و در کتاب خود
به برادرش و جانشین میرزا علی محمد لقب حمیر (الاغ) داد. (میرزا حسین علی
نوری ، بدیع/ 174) وی اعلام کرد که برادرش میرزا یحیی به همسر میرزا علی
محمد باب تجاوز کرده و سپس او را در اختیار دیگران قرار داده است. (میرزا
حسین علی نوری ، بدیع/ 379)
پس از آن میرزا حسین علی با دسیسه ی پنهان دولت روسیه ادعای پیغمبری و من
یظهره اللهی کرد و از برادر خود جدا شد . پیروان میرزا یحیی به ازلی و
پیروان میرزا حسین علی به بهایی معروف شدند . بر اثر اختلاف شدید میان دو
برادر دولت عثمانی میرزا یحیی را به جزیره ی قبرس و میرزا حسین علی را به
عکا تبعید کرد .
3) میرزا حسین علی بهاء
میرزا حسین علی نوری معروف به بهاء الله فرزند میرزا عباس معروف به میرزا
بزرگ نوری مازندرانی بود . پدرش در دستگاه حاکم تهران سمت منشی گری داشت .
میرزا حسین علی در سال 1260 در زمره ی پیروان باب درآمد و به پشتیبانی دولت
روس ، بلواها و آشوب هایی را در کشور سازماندهی کردر.
آشوب خراسان ، بلوای بابل ، فتنه ی قلعه ی طبرسی ، آشوب زنجان ، واقعه ی
ننگین بدشت و ایجاد زمینه ی توطئه برای ترور ناصرالدین شاه از جمله ی
فعالیت های اوست . میرزا حسین علی پس از اختلاف با برادرش ، خود را محور
اصلی آیین جدید معرفی کرد و میرزا علی محمد باب را مبشر خود دانست و با این
ادعا بهائیت را به راه انداخت .
القاب میرزا حسین علی : بهاءالله ، جمال قدم ، جمال مبارک ، جمال ابهی ، من یظهره الله ، مالک وجود .
از جمله ی آثار او : یقان ، اشراقات ، اقتدارات ، اقدس ، ادعیه ی حضرت محبوب ، مبین و بدیع .
4) عباس افندی
میرزا حسین علی سفارش کرد که بعد از او دو فرزندش به ترتیب عباس افندی به
لقب غصن اعظم و سپس محمد علی به لقب غصن اکبر جانشین او باشند .( میرزا
حسین علی نوری: ادعیه ی محبوب، صفحه 418) ولی پس از مرگ وی ، عباس افندی به
مخالفت با برادر برخاست و شوقی افندی را که نوه ی دختری خودش بود بر خلاف
وصیت پدرش به جانشینی خویش برگزید . پیروان عباس افندی به نام ثابتین و
پیروان محمد علی به نام ناقضین معروف شدند .
مقاله شخصی سیاح ، مفاوضات ، خطابات در دو جلد مکاتیب در سه جلد و الواح وصایا از جمله آثار عبدالبهاء است .
5) شوقی افندی
چنان چه ذکر شد عباس افندی بر خلاف سفارش پدرش نوه ی دختری خود به نام شوقی
افندی را به جانشینی خود معرفی کرد . آنگاه تاکید ورزید که تعداد جانشینان
پدرش ، میرزا حسین علی بهاء دو برابر جانشینان پیامبران ادیان قبل یعنی
بیست و چهار نفر هستند .( عباس افندی، مفاوضات ، صفحه 46) نفر اول خودش و
نفر دوم شوقی افندی (به لقب ولی امرالله و ریاست دایمی بین العدل مرکز
جهانی بهائیان در اسرائیل) و بیست و دو نفر دیگر پس از وی که در فرزندان
ارشد از نسل شوقی ادامه می یابد . در کتاب نظر اجمالی سدر دیانت بهائی
(احمد یزدانی : نظر اجمالی دردیانت بهائی، صفحه 62) آمده است که از قضای
روزگار شوقی افندی عقیم بود و از وی فرزندی به وجود نیامد و بیست و دو نفر
دیگر از جانشینان در صلب شوقی موفق شدند .
از جمله آثار شوقی کتاب قرن بدیع در چند جلد است .
6) بیت العدل عمومی
پس از مرگ شوقی رهبری بهاییان بر عهده بیت العدل عمومی یا مرکز جهانی
بهاییان در اسرائیل قرار گرفت که به رغم پیش بینی عبدالبها ، درباره رهبری
بیست و چهارگانه در حال حاضر بدون ریاست جانشینان پیش بینی شده به فعالیت
مشغول است . بیت العدل ، مجمعی نه نفره است که با همکاری صهیونیسم ، انگلیس
، امریکا و بعضی از دول غربی ، جامعه ی بهائیان را در جهان اداره می کند و
اعضای آن عمدا امریکایی ، انگلیسی ، اسرائیلی و بعضاً ایرانی اند .
۹۲/۰۴/۱۳