( رهپویــان علی:. (علی یــــار :.

حسین، میزان سنجش صداقت آدمی است و قبول ولایت حسین، براتِ آزادی انسان از جهنم پلیدیهاست

( رهپویــان علی:. (علی یــــار :.

حسین، میزان سنجش صداقت آدمی است و قبول ولایت حسین، براتِ آزادی انسان از جهنم پلیدیهاست

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
( رهپویــان علی:.  (علی یــــار :.
سالهاست
که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لبهای خشک و ترک خورده ی بشر
تازیانه می زند. آن زمان که دروازه های بهشت باز بود هر کس با حرفه ای خود
را به آن باب می رساند و ما نسل سومی ها هم که دستمان در گیر صفر و یک است
بابی را گشودیم تا جرعه ای را تا شهادت بنوشیم. افتخار ما اینست که سرباز
ولایت فقیه هستیم هرچند دستمان خالیست اما دل های مان پر است از عشق به
ولایت.
حدیث موضوعی مهدویت امام زمان (عج)
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
وصیت شهدا
آخرین نظرات
موبایلتو شارژ کن

لوگوی همسنگران
سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۰۱ ب.ظ

ناپدیدشدن امام موسی صدروپیامدهای آن

امام‌ موسی‌ صدر در تاریخ‌ سوم‌ شهریور 1357 (25 آگوست‌ 1978) برای‌ دیدار از لیبی‌ وارد این‌ کشور شد و قصد داشت‌ پس‌ از چند روز این‌ کشور را به‌ قصد ایتالیا ترک‌ کند . اما او هرگز به‌ ایتالیا نرسید و ناپدید شد . لیبی‌ ادعا کرد که‌ ایشان‌ سوار هواپیمایی‌ شد که‌ قرار بود عازم‌ ایتالیا شود و به‌ آن‌ کشور عزیمت‌ کند ، اما دولت‌ ایتالیا اعلام‌ کرد که‌ امام‌ موسی‌ صدر وارد این‌ کشور نشده‌ است‌ . شیعیان‌ لبنان‌ معتقدند که‌ «قذافی‌» امام‌ موسی ‌صدر را ربوده‌ و زندانی‌ کرده‌ است‌. آیا قذافی‌ قصد داشت‌ به‌ علت‌ بی‌ طرفی‌ امام‌ موسی‌ صدر در جنگ‌ داخلی‌ لبنان ‌، از او انتقام‌ گیرد ؟ زیرا قذافی‌ عملاً و نه‌ با حرف ‌، از جناح‌ های ‌چپ‌گرای‌ لبنان‌ و سازمان‌ آزادی ‌بخش‌ فلسطین‌ به‌ شدت‌ حمایت‌ می‌کرد . آیا جاسوسان ‌اسرائیلی‌ در خاک‌ لیبی‌ با امام‌ موسی‌ صدر تسویه‌ حساب‌ کرده‌ بودند (زیرا وی‌ اسرائیل‌ را «شر مطلق‌» اعلام‌ کرده‌ و حمایت‌ از آرمان‌ فلسطین‌ و آزادی‌ قدس‌ را در سرلوحه‌ مبارزات ‌خود قرار داده‌ بود) و قذافی‌ به‌ علت‌ شرمندگی‌ و سرافکندگی‌ حاضر به‌ اقرار به‌ این‌ موضوع‌ نبوده‌ و نیست ‌؟! دلایل‌ امر هر چه‌ باشد ، امام‌ موسی‌ صدر از صحنه‌ سیاسی‌ لبنان‌ حذف‌ شد و طایفه‌ شیعه‌ رهبری‌ توانمند را از دست‌ داد . شیعیان‌ لبنان‌ نمی‌توانستند از کنار این‌ واقعه‌ به ‌راحتی‌ عبور و آن‌ را قبول‌ کنند . تعدادی‌ از شیعیان‌ (از جنبش‌ امل‌ یا افرادی‌ که‌ بعداً از جنبش‌ امل‌ جدا شدند) چندین‌ عملیات‌ مسلحانه‌ علیه‌ منافع‌ لیبی‌ در خاک‌ لبنان‌ انجام‌ دادند . به‌ همین‌ علت‌ ، مقامات‌ دولت‌ لیبی‌ از ترس‌ انتقام‌گیری‌ شیعیان‌ ، از سفر به‌ لبنان‌ خودداری ‌می‌ورزند . ناپدیدشدن‌ امام‌ موسی‌ صدر پیامدهای‌ مهمی‌ داشت ‌. از جمله ‌: 1- بخش‌هایی‌ از ساف‌ و گروه‌های‌ چپ‌ گرای‌ لبنان‌ که‌ از لیبی‌ طرفداری‌ می‌کردند و از سوی‌ آن‌ کشور حمایت‌ می‌شدند ، از طرف‌ جنبش‌ امل‌ به‌ عنوان‌ دشمن‌ تلقی‌ شدند و به ‌تدریج‌ زمینه‌ برای‌ درگیری‌ مسلحانه‌ با آنان‌ فراهم‌ آمد . 2- امام‌ موسی‌ صدر به‌ سمبل‌ و نمادی‌ بسیار با اهمیت‌ تبدیل‌ شد . حرکت‌ امل ‌، اگرچه‌ امام‌ موسی‌ صدر «زنده‌» را از دست‌ داد ، در مقابل ‌، سمبل‌ و نماد پرارزشی‌ را به ‌دست‌ آورد . بسیاری‌ از رهبران‌ جنبش‌ امل‌ ، به‌ خصوص‌ شخصیت‌ های‌ لائیک‌ و غیر مذهبی‌ آن‌ به‌ طور غیر علنی‌ اقرار کردند که‌ امام‌ موسی‌ صدر «غایب‌» ، برای‌ حرکت‌ آنان‌ از امام ‌موسی‌ صدر «زنده‌» اهمیت‌ بیشتری‌ دارد . به‌ دنبال‌ ناپدیدشدن‌ امام‌ موسی‌ صدر ، مسئله‌ رهبری‌ و زعامت‌ مطرح‌ شد . وی ‌همزمان‌ دو مقام‌ را در اختیار داشت‌ : یک‌ مقام‌ دینی‌ به‌ عنوان‌ رئیس‌ مجلس‌ اعلای‌ شیعیان ‌لبنان‌ و یک‌ مقام‌ سیاسی‌ به‌ عنوان‌ رئیس‌ جنبش‌ امل‌ . از آنجا که‌ فردی‌ که‌ بتواند هر دو مقام ‌را با هم‌ تصدی‌ کند در میان‌ پیروان‌ امام‌ موسی‌ صدر وجود نداشت‌ ، لازم‌ بود تا دو جانشین‌ انتخاب‌ شود . این‌ انتخاب ‌ها در حد خود نشان‌ دهنده‌ پذیرش‌ واقعیت‌ ناپدید شدن‌ امام‌ موسی‌ صدر بود ، در عین‌ حال‌ که‌ امید به‌ بازگشت‌ وی‌ همچنان‌ وجود داشت‌ . با این ‌حال ‌، مسئله‌ انتخاب‌ جانشین‌ فقط‌ یک‌ مسئله‌ حقوقی‌ و قانونی‌ نبود ، بلکه‌ موضوعی‌ اساسی‌ و محوری‌ به‌ شمار می‌رفت ‌. امام‌ موسی‌ صدر با شخصیت‌ جذاب‌ و شبه‌ کاریزماتیک‌ خود ، این‌ واقعیت‌ را پنهان‌ ساخته‌ بود که‌ جنبش‌ امل‌ اساساً از لحاظ‌ ساختار انسانی‌ و اهداف‌ سیاسی‌ - ایدئولوژیک‌ ، سازمانی‌ یکپارچه‌ نبوده ‌، بلکه‌ تنها قالب‌ و چارچوبی‌ برای‌ گروه‌های‌ لائیک‌ و مذهبی‌ شیعه‌ بود که‌ اختلاف‌ نظر بسیاری‌ با یکدیگر داشتند . این‌ اختلاف‌ نظرها حتی‌ در زمان‌ حضور امام‌ موسی‌ صدر نیز بروز کرده‌ بود . برای‌ نمونه‌ می‌توان‌ به‌ حزب‌ الدعوه‌ اشاره‌ کرد . حزب‌ الدعوه‌ لبنان‌ شاخه‌ای‌ از حزب‌ الدعوه‌ عراق بود که‌ تعدادی‌ از روحانیون‌ شیعه ‌لبنان‌ که‌ در حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ اشرف‌ تحصیل‌ کرده‌ بودند (افرادی‌ از قبیل‌ شیخ‌ صبحی‌ طفیلی‌ ، شیخ‌ نعیم‌ قاسم ‌، شیخ‌ حسین‌ ورائی‌ و...) و همچنین‌ غیر روحانی‌ شیعه‌ (افرادی ‌مانند محمد رعد ، محمد فنیش‌ و...) عضو آن‌ بودند . با ظهور امام‌ موسی‌ صدر ، حزب ‌الدعوه‌ لبنان‌ نیز در کنار آنان‌ قرار گرفت‌ ، اما به‌ تدریج‌ با دیدگاه‌های‌ صدر به‌ ویژه‌ در مورد ورود همه‌ شخصیت‌های‌ شیعه‌ اعم‌ از مذهبی‌ و لائیک‌ به‌ مجلس‌ اعلای‌ شیعیان‌ و جنبش‌ امل‌ اختلاف‌ نظر پیدا کرد . اعضای‌ حزب‌ الدعوه‌ معتقد بودند که‌ نباید شخصیت‌های ‌غیر مذهبی‌ و لائیک‌ شیعه‌ در درون‌ تشکیلات‌ جذب‌ شوند و رشد پیدا کنند و امام‌ موسی‌صدر را به‌ مماشات‌ با این‌ گونه‌ افراد متهم‌ می‌کردند . در نهایت ‌، اعضای‌ حزب‌ الدعوه ‌، خود را از فعالیت‌های‌ امام‌ موسی‌ صدر کنار کشیدند و تا زمان‌ حمله‌ اسرائیل‌ به‌ لبنان‌ در سال‌1261 (1982) به‌ فعالیت‌های‌ سیاسی‌ - مذهبی‌ خود به‌ صورت‌ مستقلانه‌ می‌پرداختند و بیشتر حول‌ محور آیت‌ اللّه‌ سید محمد حسین‌ فصل‌ اللّه‌ در لبنان‌ فعالیت‌ می‌کردند . انتخاب جانشین امام موسی صدر در خصوص‌ انتخاب‌ جانشین‌ ، «شیخ‌ محمد مهدی‌ شمس‌الدین» ‌، روحانی‌ اهل‌ جنوب‌ به‌سمت‌ «نائب‌» امام‌ موسی‌ صدر در مجلس‌ اعلای‌ شیعیان‌ تعیین‌ شد . بدین‌ ترتیب ‌، راه‌ برای ‌بازگشت‌ رئیس‌ مجلس‌ اعلای‌ شیعیان‌ باز ماند . از سوی‌ دیگر ، «حسین‌ الحسینی‌» شخصیت‌ سیاسی‌ اهل‌ بقاع‌ و یکی‌ از نمایندگان‌ پارلمان‌ لبنان‌ به‌ سمت‌ ریاست‌ جنبش‌ امل‌انتخاب‌ شد . این‌ انتصاب‌ها ، جنبس‌ امل‌ را به‌ طور موقت‌ قادر ساخت‌ تا بحران‌ رهبری‌ را پشت‌ سر گذارد . با این‌ حال ، جدا شدن‌ رهبری‌ دینی‌ از رهبری‌ سیاسی‌ جنبش‌ امل ‌، زمینه‌ را برای‌ کشمکش‌های‌ آینده‌ آماده‌ ساخت ‌.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تمامي حقوق این سایت و مطالب آن متعلق به سری وبلاگ های .:رهپویان علی:. مي باشد - رونوشت ازآن باذکر منبع بلامانع است
.:رهپویان علی:.
.: رهپویان علی :. ( علی یار )
فرهنگی
سیاسی
مذهبی
علمی